Vakantietrends 2014

vakantiebeurs

Dé vakantietrends van 2014 

Aan het bezoekersaantal op de vakantiebeurs is te merken dat we ondanks de crisis nog steeds graag op vakantie gaan. We willen in elk geval graag alvast proeven van een leuke vakantie en plannen een vakantie wellicht beter en nauwkeuriger. Waar we op vakantie gaan en op welke manier we op vakantie gaan verandert echter wel. 

Alhoewel de Nederlandse vakantiemarkt de afgelopen jaren gekrompen is, blijkt dat Nederland nog steeds één van de meest reislustige landen van Europa is. Maar liefst 81 procent van de Nederlanders gaat elk jaar op vakantie. Dat brengt Nederland op een vijfde plaats binnen Europa.

Op de vakantiebeurs leerde ik meer over de nieuwste trends en de veranderingen binnen de reisbranche. Wat ik vooral leuk vond om te horen, is dat reisblogs steeds belangrijker worden voor het opdoen van vakantie-ideeën. 

landkaarteuropa

Liever korter en vaker 

Stedentrips en weekendjes weg zijn en blijven erg in trek. De trend van het afgelopen jaar en ook van het komende jaar is dat we liever wat vaker per jaar weggaan, een weekendje hier, een weekendje daar, maar dan in de buurt blijven. Nederland zelf is overigens erg populair bij zowel binnen- als buitenlandse toeristen. De meeste toeristen komen nog steeds uit Duitsland, maar de grootste groei laten de toeristen uit China en Rusland zien. De verwachting is dat wij komend jaar ook graag in eigen land vertoeven. Nu zijn steden als Amsterdam en Groningen natuurlijk mateloos populair, maar denk ook eens aan meer verrassende bestemmingen in eigen land zoals Zutphen of Deventer. 

phoneenglish

Social Traveling 

Weet je nog dat je 'vroeger' op vakantie ging en dan naar de plaatselijke kantoorwinkel moest om een belkaart te halen. De kaart eenmaal op zak moest je ook nog op zoek naar een telefoonhokje. Even mailen? Dan ging je op zoek naar een internetcafé. Tja, dat is echt verleden tijd. Door de populariteit en de opkomst van het mobiele internetten en social media, vullen we onze vakantie steeds vaker op eigen wijze in. Dat betekent dat we steeds vaker ter plaatse bedenken wat we willen gaan doen en pas daar gaan uitzoeken waar we willen overnachten of wat we willen gaan doen. Hierbij wordt er niet alleen gretig gebruik gemaakt van allerlei reis-apps, maar ook van locals die worden geraadpleegd op social media. De wereld ligt met social media nu eenmaal dichter aan onze voeten. En belangrijk bij het uitzoeken van een hotel is toch echt of er wifi aanwezig is. 

gezinsvakantie

Meergeneraties Vakanties

"Ik ga op vakantie en neem mee... opa en oma". Op vakantie gaan we steeds vaker met het hele gezin; niet alleen de kinderen, maar ook opa en oma gaan mee. Dat heeft vast niet alleen te maken dat opa en oma vaak op het een of ander trakteren. Deze trend past goed bij de trend dat familiebanden weer steeds belangrijker worden. Overigens worden de familievakanties in alle segmenten groter, dus niet alleen de weekendjes weg, maar ook cruises en zelfs bij ontdekkingsvakanties. 

cruise1

De boot in

Dacht je dat cruises alleen voor oudjes of Amerikanen zijn? Vergeet het maar. De hele cruisebranche wordt steeds populairder. Van alle soorten vakanties is de cruisevakantie de afgelopen jaren het hardst gestegen in populariteit. Cruisevakanties ontpoppen zich tot luxueuze en ontspannen vakanties. Er is aan boord niet alleen van alles te beleven, ook zijn er veel ontspanningsmogelijkheden, luxe kamers (en zeker niet van die kleine hutjes) en er worden vaak leuke bestemmingen aangedaan. Dat betekent overdag van boord om te genieten van de plaatselijke cultuur of natuur en 's avonds weer aan boord geëntertaind worden tot de volgende dag. Het kan erger toch? 

tijdschriften

Mond-tot-mond 

Wat goed nieuws is voor een reisblogger zoals ik, is dat steeds meer reizigers vertrouwen op het verhaal en het oordeel van de reisbloggers die zij op internet volgen. Maar liefst 52% van de reizigers verandert zelfs gemaakte reisplannen naar aanleiding van het lezen van een reisblog. Daarnaast blijkt tegenwoordig dat 92% van de reizigers hun vakantiekeuzes maakt op basis van de reviews en verhalen van anderen. Weg met die oude, papieren reisgidsen (scheelt ook een boel papier voor het milieu) en lezen maar al die inspirerende reisblogs! Dus schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte! 

Geschreven door Daisy

Altijd reiskriebels, áltijd | ontdekt de wereld, plekje voor plekje | Beetje luxe kan nooit kwaad | Nooit ochtendhumeur op vakantie | Bekijkt de wereld in foto’s | Blogger en schrijver | Hongerig voor lekkere hotspot...

Meer over Daisy

Deel deze pagina