Jaaroverzicht 2015

• Geschreven op 27 december 2015

"So I close my eyes to old ends, and open my heart to new beginnings"

Weer een jaar voorbij. Een jaar met hoogte- en dieptepunten, een jaar vol nieuwe ervaringen, grenzen verleggen, mooie ontmoetingen, dromen die uitkwamen en dromen die nog heel ver weg bleken. Een jaar waarin ik bestemmingen mocht wegstrepen van mijn bucketlist, om er vervolgens nog meer nieuwe bij te zetten. Een jaar waarin Soetkees weer een stukje groter groeide, ik vol plezier uren werkte aan mijn blogs en ook uit pure frustratie vele blogs heb weggegooid. Weer een jaar voorbij... Wie heeft ooit bedacht dat er maar 24 uur in een dag gaan. Of erger nog, dat er zoiets bestaat als een maximaal aantal vakantiedagen.

De tijd is soms mijn beste vriend en andere keren mijn grootste vijand. Maar de zoute zee heelt vele wonden, de zon geeft bergen energie en Soetkees brengt me op plekken waar ik anders nooit zou zijn geweest. Bedankt 2015, dat ik van je heb mogen genieten, ik je soms een beetje heb gehaat, maar ik was er en jij was er. En dat is alles wat telt. Doe waar je blij van wordt, waar je je goed bij voelt, omarm je geliefden, hou ze vast, zwaai ze uit en haal ze weer op. Drink cocktails op het strand, eet gekke gerechten op vreemde plekken, jaag de zon achterna en dompel je onder in de pure schoonheid van de wereld.

Kijk je even met me terug op het afgelopen jaar? En reis je volgend jaar weer met me mee?

Jaar 2015 in Beeld Copy

Bestemmingen 2015

Benieuwd naar de bestemmingen die ik afgelopen jaar bezocht? De meeste van mijn bestemmingen staan inmiddels online. Scroll door de foto's of bekijk mijn reisfilmpjes. Misschien kan ik je inspiratie geven voor je reizen in 2016. Een tip die ik je zeker wil meegeven is Ljubljana. Deze stad was onze cadeautje van 2016, een aangename verrassing. Ik voorspel dat Ljubljana wel eens een populaire stedentrip bestemming kan worden. Maar ga er nu nog heen, nu het nog vrij onbekend is. Blader eens door mijn bestemmingen:

Januari

lapland1

Een goed begin van het jaar in één van de leukste steden van Nederland; Maastricht. Hotel St. Martenslane, in de hippe wijk 'Wijck', opende haar deuren en dus gingen we even proefslapen. En het eindoordeel; daar moet je ook naar toe! Maastricht is daarnaast altijd een goed idee. De Limburgers weten wat echte gastvrijheid is, geniet er van een biertje met een borrelplankje en struin door de historische straten.

Het grootste avontuur van afgelopen jaar beleefden we in Lapland. Lapland, het spreekt meteen tot de verbeelding. Wit besneeuwde landschappen en ijzige kou. Rendieren en husky's. Als je aan Lapland denkt, dan denk je aan koning Winter. En ik kan je zeggen, dat klopt als een bus! Lapland is zeker tijdens de wintermaanden een magische plek vol winterse avonturen. Dichtbij de poolcirkel leer je hier wat echte kou is. Temperaturen rond de -25 zijn hier zeker geen uitzondering. Een winter zoals wij die in Nederland niet (meer) kennen. De rust, ruimte en de natuur zijn overweldigend mooi. Laat je ook betoveren door het koude Lapland...

P1160098 001

Het was even rustig in februari en maart. Hoewel ik dol ben ik op reizen, ben ik ook zo graag thuis. In april was het weer tijd voor de volgende tripjes. Even op verkenning in eigen land. Op naar Friesland! Daar deden we een miniroadtip, van Leeuwarden, naar Ameland naar Sneek. Ik begrijp wel waarom de Friezen zo trots zijn op hun eigen provincie. "Hier is het altijd mooi weer", aldus de Amelander. De zon schijnt er vaak en het regent er weinig. Waai uit in de schitterende natuur van het eiland. Proef van de plaatselijke lekkernijen en maak een heerlijke strandwandeling. Eventjes helemaal weg in eigen land.

Mei

IMG 20150515 162508

Lille wordt ook wel het Parijs van het Noorden genoemd en dat snap ik wel. Zeker het oude stadscentrum ademt een Parijs sfeertje. Smalle straatjes met historische panden, op elke hoek van de straat een heerlijk geurende bakker en de borrel- en eetcultuur zijn op en top Frans. Vanuit Nederland is Lille een ideale stad voor een weekendje weg. Het ligt nét over de Belgische grens en is dus gemakkelijke bereikbaar.

IMG 20150618 172305 002

Rotterdam is hip en happening. Ik was er al eens eerder, maar nu weet ik het zeker. De moderne skyline, trendy eettentjes en hippe sfeer geven Rotterdam een uniek karakter. Samen met mijn moeder overnachten we in STROOM Rotterdam, de plek om energie op te doen na een dagje in de stad. Een bijzonder hotel die zeker tot één van mijn favorieten behoort! En dan komt er een leuke uitnodiging in de bus. Of ik Lorraine wil verkennen? Ja natuurlijk! De meeste mensen slaan deze Franse streek over terwijl ze hard doorrijden naar het zonnige Zuiden. Hartstikke zonde, want Lorraine kent verrassend mooie plekjes, zoals Metz en Nancy. Kijk even naar mijn artikelen en ik weet zeker dat je de volgende keer daar een stop gaat maken!

Juli

P1180476 001

Juli was de maand van even bijtanken. Op zoek naar fijne hotels met een wellness, een oase van rust en even badderen in het bubbelbad. In Sint Laureins staat hotel Godshuis. Logeer in het oude hospice van Sint-Laureins. Hier vingen de nonnen weeskindjes op, werden zieken verzorgd en kregen mensen hun laatste rustplaats. Een hospice, weeshuis en opvangplaats. Het Godshuis is een goddelijke plek vol geschiedenis. Op 600 meter diepte, onder het Groningse plaatsje Bad Nieuweschans, bevindt zich een bron met water. Dit thermale water bevat vele mineralen zoals zout, jodium, magnesium en bromide. Dit bronwater wordt omhoog gepompt zodat jij er in kan dobberen. Fontana Bad Nieuweschans is één van de weinige thermaalbaden van Nederland.

• Sint Laureins
    • Fontana Bad Nieuweschans

Augustus

IMG 20150822 175251 001

Wie is er nou nog nooit in Den Haag geweest? Nou ik nog niet, tot augustus dan. Natuurlijk was ik al menig keer in Scheveningen geweest (wat eigenlijk ook Den Haag is), maar nog nooit in de stad zelf. Daar moest verandering in komen. In twee dagen verkende ik de leukste hotspots en bezienswaardigheden van Den Haag. Daarna was het tijd voor een Europese rondreis. We namen de auto en reden naar Slovenië. Jeetje, wat is Slovenië een mooi land. Een prachtige natuur, groene bergen, helderblauwe meren en rivieren, historische stadjes en culinaire hoogstandjes. Ik had Slovenië enorm onderschat. Zeker Ljubljana, zoals ik al eerder zei, was voor ons een ware traktatie. Zet 'm op je bucketlist! Vanuit Slovenië reden we verder naar Kroatië. Daar stapten we aan boord van de Morena om vervolgens met een minicruise de Kroatische eilandjes te ontdekken. Ik kan je zeggen, een cruise is allesbehalve saai en voor oudjes. Elke avond een andere havenstad, overdag zwemmen, zonnen en varen. Dé manier om meerdere eilandjes van Kroatië te zien.

Oktober

IMG 20151009 141711 001

Familytime! Met mijn ouders, vriendlief, broer en schone zus namen we het vliegtuig voor een familieweekend in Porto. We verkennen de straten van Porto al eten en drinkend. Een foodtour is de ideale manier om een stad te leren kennen. Niet alleen hoor je verhalen en de 'hidden gems' van de locals, je mag ook nog eens proeven van plaatselijke lekkernijen. Het zonnetje staat hoog aan de hemel, de bootjes dobberen in de Douro en de portjes smeren onze keel. Proost op Porto!

IMG 20151113 095434 001

Absoluut de mooiste reis die we afgelopen jaar maakte, was onze rondreis door Thailand. Een maand lang genoten van het land van glimlach, de vriendelijke bevolking, het heerlijke pittige eten, de mooiste stranden ter wereld en van elkaar. Natuurlijk is er nog veel meer te zien in Thailand, maar je moet nou eenmaal keuzes maken als je op vakantie bent. We kozen voor een rustiger reistempo dan normaal, vier bestemmingen in een maand, zodat we ook de tijd hadden ergens 'te zijn'. Een aanrader, want we voelden ons verder weg dan ooit. Thailand is een van de weinige bestemmingen waar ik ook echt nog eens naar terug wil. Betoverend mooi en heerlijk relaxed. Hier vergeet je welke dag het is en hoe laat het is. Een bestemming vol bijzondere ontmoetingen, het gehaaste Bangkok, de monniken in Chiang Mai, de magische olifant en gekleurde visjes in de zee.

December

IMG 20151210 164726 001

Wintertijd in Leuven betekent een stad vol gezelligheid en warmte. Nog niet eerder was ik in deze Belgische stad geweest. Leuven heeft een schattig historische binnenstad, waardoor alles lekker dichtbij is. Leuven is 'the place to beer'. Stad van de universiteit, stad van Stella Artois en stad van de begijntjes. Hoe deze Belgische schone aan haar naam komt, is niet helemaal helder. Maar ik geloof graag dat het van het woord "Love" komt. Een stad om van te houden. Leuven is eeuwenoud, maar springlevend. Dankzij de vele studenten blijft deze oude stad verfrissend trendy. Düsseldorf heb ik vorig jaar al eens bezocht tijdens de kerstmarkten. Nu staat hij een beetje stiekem op de lijst, want ik ben er nog niet geweest. Maar het plan is om in deze stad 2016 in te luiden.

Dit is ook iets voor jou

Auteur: Daisy Wubbels

Geschreven door Daisy

Eigenaar Soetkees, blogger en fotograaf